Branża FMCG (CPG)

Fast Moving Consumer Goods to w skrócie branża produktów FMCG, to branża szybkozbywalnych produktów codziennego użytku. Ich cechą charakterystyczną jest wysoki stopień konkurencyjności, na co wskazuje definicja. Liczba klientów na omawiane produkty jest wysoka, a więc zapotrzebowanie jest duże. Wiąże się z tym również duża liczba konkurentów, którą niejako przyciąga masowa sprzedaż i stosunkowo niski koszt produkcji towarów. Wszystko to wpływa, z jednej strony na zapewniony zbyt na artykuły, a z drugiej na wysoce konkurencyjny rynek FMCG. Znacząco utrudnia również fakt, że na półkach sklepowych konsument ma do wyboru nawet kilkanaście marek danego produktu. Aby przezwyciężyć przeszkody, warto zlecić przeprowadzenie badań marketingowych oraz badania rynku FMCG odpowiednim firmom. Co prawda, wiąże się to z kosztami i czasem, lecz otrzymane wyniki pozwalają spojrzeć na problem z innej, bardziej obiektywnej strony. Przeprowadzanie tego typu badań powinno leżeć po stronie działu sprzedaży, marketingu i obsługi klienta danej firmy. Zanim jednak przystąpi się do owych badań, warto wiedzieć wcześniej jakie są oczekiwania klientów, ile pieniędzy są w stanie wydać na zakup dobra, jaki produkt warto wprowadzić na rynek, aby odnieść sukces itp.

Zmiana przyzwyczajeń zakupowych

Aby zmienić przyzwyczajenia zakupowe klientów, należy przeprowadzić atrakcyjną kampanię marketingową. Skutecznie utrudnia fakt, że konsumenci często są wierni „swojej” ulubionej marce, dlatego też reklama powinna skłonić ich do zmiany zdania i sięgnięcia po nowy artykuł. Nierzadko zdarza się, że klienci oczekują za niewielkie pieniądze dobrej jakoś produktu, więc firma powinna liczyć się i z takimi ewentualnościami.

Wszelkie przedsięwzięte działania firmy powinny skłonić klientów do chęci otwarcia się na nowości jakie oferuje rynek. Aby temu sprostać, badania powinny tworzyć strategię odpowiedniego działania. Najważniejsza jest zatem koncepcja. Na samym początku dobrze jest przeanalizować o jaki produkt chodzi, następnie do kogo go skierować, jaka będzie jego cena, gdzie i w jaki sposób ma być wytworzony i sprzedany. Warto też rozeznać się w sytuacji konkurencji na rynku. Jeśli produkt zostanie wprowadzony na rynek, a temu służy badanie rynku FMCG, zalecane jest sprawdzanie co jakiś czas skuteczności prowadzonej kampanii.

Jak badać

Metody, za pomocą których zbiera się dane, powinny zostać odpowiednio dobrane. Najczęściej wykorzystywane są metody jakościowe. Ilościowe dostarczają danych liczbowych, lecz nie dotykają dogłębnie problemu. Fachowej analizie poddaje się otrzymane dane w kolejnej fazie projektu. Dzięki nim firma otrzymuje konkretne wnioski i podejmuje kluczowe dla siebie kroki.

Copyrights © 2024 Biostat
Badania ankietowe od 4 zł.