Cechy dobrego badania marketingowego

Planowanie strategii rozwojowych wymaga właściwego rozpoznania kondycji firmy oraz wskazania najważniejszych kwestii, które powinny w jak najkrótszym czasie ulec poprawie. Przeprowadzając badania marketingowe można otrzymać informacje, które posłużą tak do budowania pozytywnej wizji firmy, jak i rozplanowania działań skupiających się na realizacji oczekiwań oraz potrzeb odbiorców rynku.

 

Satysfakcja klienta to sukces

Przeprowadzane procesy badawcze skupiają się na wytyczaniu potrzeb, wymagań oraz oczekiwań klientów obecnych, jak i potencjalnym. Przedsiębiorstwo za cel powinno stawiać sobie dostarczenie konsumentów pożądanych przez nich wartości, które następnie przełożą się na osiąganie satysfakcjonujących wyników sprzedażowych. W drodze badań marketingowych wyznacza się następujące etapy:

  • projektowanie badania;
  • dobór próby;
  • wybór i budowa instrumentu pomiarowego;
  • zbieranie danych;
  • sprawdzenie, redukcja oraz analiza danych;
  • prezentacja otrzymanych wyników;
  • wdrożenie projektu.

 

Kontakt z klientem jest koniecznością

Celem wprowadzanych ulepszeń jest wzmocnienie satysfakcji bądź lojalności konsumentów wraz z zdobyciem nowej grupy odbiorców, co przełoży się na realizację planów rozwojowych, a w tym zwiększenie sprzedaży produktów oraz usług. Nowych odbiorców można zyskać z wykorzystaniem wiedzy o nabywcach produktów. Przy czym wiedza ta może także być przydatna, jeśli chodzi o:

  • realizację wyzwań marketingowych;
  • doskonalenie dotychczas prowadzonych działań;
  • kontrolowanie zachodzących postępów;
  • udoskonalenie konkretnej oferty.

 

Cechy, które muszą być spełnione…

Do najważniejszych cech przeprowadzanych procesów badawczych w dziedzinie badań marketingowych zalicza się:

  • regularność;
  • celowość;
  • zachowanie obiektywności.

O regularności można powiedzieć, iż zakłada ona, że badanie powinno być zorganizowane i stanowić stały punkt. Zachowanie systematyczności pozwala na reagowanie wobec zmiennego rynku. Natomiast mówiąc o celowości ma się na myśli, iż prowadzone działania powinny być wykorzystane w kontekście konkretnego zagadnienia, a tym samym powinny wzmacniać proces decyzyjny.

 

Dane wpływają na działania

Odnosząc się do obiektywności uwzględnia się przyjęte standardy oraz zasady, które mają wpływ na jakość zgromadzonych danych. Ważne jest również, aby badanie samo w sobie nie było sugerujące. Realizując badania marketingowe należy skupić się na poprawnym zbieraniu danych, gdyż to w głównej mierze one decydują o efektywnym zastosowaniu wyników.

Copyrights © 2018 Biostat
Badania ankietowe od 4 zł.