Przeprowadzanie badań fokusowych

Badania fokusowe to kolejny bardzo ważny element współczesnej działalności badawczej na rzecz biznesu, dzięki którym można bardzo precyzyjnie sprawdzić opinię klientów o konkretnych produktach, jak również można przeprowadzić badanie rozpoznawalności marki. Można więc powiedzieć, iż jest to jedno z bardziej istotnych badań, na podstawie których można będzie określać strategię działania przedsiębiorstwa, bowiem wiedząc jak bardzo rozpoznawalna jest nasza własna firma w danej grupie klientów, możemy podejmować konkretne kroki mające na celu poprawę zasięgu naszego biznesu.

PODSTAWOWE ZAŁOŻENIA

Jeśli chodzi o podstawowe założenia tego rodzaju badań, to trzeba tutaj przede wszystkim zwrócić uwagę na fakt, iż poprzez badania fokusowe będziemy mogli osiągnąć dość szeroki zakres wiedzy na temat postrzegania naszej firmy przez potencjalnych, jak również przez obecnych klientów. Wiedząc zaś które cechy naszych produktów oraz usług znajdują w oczach klientów największe uznanie, możemy bez większego trudu i wysiłku pracować na rzecz stałego poprawiania jakości naszych produktów.

W celu przeprowadzenia badania fokusowego potrzebujemy jednak odpowiedniego zaplecza, którym jest w pierwszej kolejności odpowiednie pomieszczenie, czyli fokusownia. Jest to pokój, w którym stworzone są odpowiednie warunki do spokojnej rozmowy z badanymi klientami. Osoby badane powinny być tutaj bardzo starannie wytypowane wśród grupy potencjalnych odbiorców konkretnej usługi lub osób, wśród których chcemy naszą markę promować. W pomieszczeniu fokusowni, dodatkowo znajduje się lustro weneckie, dzięki któremu możemy nagrywać przebieg badania, co pozwoli nam na późniejszą wnikliwą jego analizę na podstawie zapisów audio i wideo.

 

Samo badanie polegać tutaj będzie przede wszystkim na przeprowadzeniu z badanymi odpowiedniej moderowanej rozmowy, w czasie której padać będą odpowiednio skonstruowane pytania, zaś odpowiedzi będą tutaj kluczowe z punktu widzenia badań fokusowych. Ostatecznie, na podstawie wyników badań fokusowych, możemy wykonywać odpowiednie opracowania statystyczne dzięki którym w następnej kolejności możliwe będzie już ostateczne opracowywanie strategii działań przedsiębiorstwa.

 

Jeśli chodzi o sam przebieg badania fokusowego, to będzie to wyglądało dokładnie tak jak to powiedzieliśmy w poprzednim punkcie. Czyli najpierw będziemy dobierać odpowiednią grupę respondentów, według określonych kryteriów badania, czyli musimy znaleźć grupę ludzi spełniających odpowiednie kryteria wiekowe, zawodowe, czy też społeczne, na których można będzie przeprowadzać skuteczne badania fokusowe. Następnie, w czasie moderowanej rozmowy w fokusowni, poprzez odpowiednio skonstruowane pytania, będziemy mogli uzyskać od nich odpowiedzi na nurtujące nas pytania. Tym bardziej skutecznie będzie to wykonane im lepiej zaopatrzone i przygotowane do przeprowadzania badań będą fokusownie z których skorzystamy.

 

Bardzo dobrym rozwiązaniem dla wielu przedsiębiorców, jest tutaj skorzystanie z usług zewnętrznej agencji badawczej, która z całą pewnością będzie o wiele lepiej przygotowana do przeprowadzania tego rodzaju badań, niż przedsiębiorca, na co dzień zajmujący się czymś zupełnie innym. Dobra agencja badawcza będzie tutaj dysponować odpowiednimi pomieszczeniami fokusowni, oraz będzie w stanie zagwarantować możliwość wykonywania wszystkich, nawet tych najbardziej skomplikowanych obliczeń statystycznych. Trzeba przecież pamiętać, iż pomoc statystyczna ze strony agencji badawczej, będzie tutaj odgrywała kluczową rolę jeśli chodzi o osiągnięcie odpowiednich efektów badania fokusowego, zaś w przypadku braku odpowiednich obliczeń, niestety wyniki badań fokusowych mogą się okazać nieścisłe i niekompletne, a przez to też ich zastosowanie może nie przynieść oczekiwanych rezultatów.

Copyrights © 2019 Biostat
Badania ankietowe od 4 zł.