Istotna część badań marketingowych

Bardzo ważną częścią badań marketingowych są badania rynku. Pomagają one przedsiębiorcom podjąć decyzje związane z przyszłością firmy. Badania rynku powinny być zatem traktowane z należną uwagą przez właścicieli i zarządzających przedsiębiorstwami. Nie mniej istotne są oczywiście zdania działów zajmujących się sprzedażą usług/produktów, wizerunkiem firmy, reklamą i marketingiem. Na rynku istnieje wiele firm badawczych, dlatego po zapadnięciu decyzji o potrzebie przeprowadzenia badań, trzeba poświęcić wystarczająco dużo uwagi wyborowi właściwego wykonawcy projektu badawczego.

Warto postawić na doświadczenie

W związku z szybkim rozwojem polskiej gospodarki w ostatnim dziesięcioleciu, a więc po wejściu Polski do EU, powstała cała rzesza firm zajmujących się ewaluacjami projektów unijnych oraz dużymi badaniami marketingowymi i sondażami opinii publicznej. Co jednak z badaniami dla małych i średnich przedsiębiorstw? Nie należy się martwić, bowiem znaleźć można wystarczającą ofertę i w tych segmentach. Przede wszystkim należy sprawdzić doświadczenie potencjalnego wykonawcy. Można nawet poprosić wybrane agencje o przedstawienie listy ostatnich klientów i wystawionych przez nich referencji. W dalszej kolejności powinno przyjrzeć się możliwościom technicznym i merytorycznym wykonawcy, a więc dysponowaniem zespołem fachowców z takich dziedzin jak statystyka, IT, socjologia, ekonomia, marketing, PR. Dopiero na końcu wystosujmy zapytanie o cenę, bowiem nie zależy nam na jak najtańszym badaniu, tylko najlepszym, którego wyniki mogą posłużyć do budowania strategii w perspektywie kilku lat.

Uniwersalność badań rynku

Badania rynku to dosyć pojemne pojęcie. Mieszczą się tam, na podstawowym poziomie, badania marki, klienta, produktu. Na wyższym poziomie uszczegółowienia znajdziemy takie zagadnienia, jak badania świadomości marki, jej kapitału, szumu medialnego, czy reklamy, określanie grupy docelowej, badania preferencji zakupowych i satysfakcji klienta, insighty konsumencie i testy konsumenckie. Nie można badań wszystkiego na raz, ale można tak rozłożyć inwestycję w badania, by zacząć od najpilniejszych potrzeb a w kolejnych miesiącach a nawet latach badać mniej pilne zagadnienia.

Które metody i techniki wybrać

Istnieją pewne standardy badań, wśród nich także te odnoszące się do metod i technik badawczych. Podstawą mogą być badania ilościowe lub jakościowe. Można zacząć od analizy desk research albo od zbierania ankiet. Skończyć na analizie SWOT lub też analizie przypadku. To należy skonsultować z przedstawicielem wybranej firmy badawczej, bowiem może się okazać, że nasze potrzeby spełni zaledwie kilka technik, niekoniecznie standardowych.

Copyrights © 2024 Biostat
Badania ankietowe od 4 zł.