Rynek farmaceutyczny rozwija się dynamicznie, a wraz z jego rozwojem systematycznie rośnie także zapotrzebowanie na badania pharma market research. Kto je zazwyczaj zleca i kiedy są one najbardziej przydatne? Okazuje się, że nie ma jednej tylko odpowiedzi na tak postawione pytanie.
Choć w swoim założeniu leki są produkowane przede wszystkim po to, aby ratować ludzkie życie i zdrowie, nie da się ukryć, że można na nich zarobić gigantyczne pieniądze. Nasi rodacy wcale nie stronią od farmaceutyków, a dzięki badaniom rynku medycznego wiemy, że odpowiednio stymulowani są w stanie wydać spore środki na ochronę zdrowia swojego i swoich najbliższych. Reklamy leków są właśnie taką stymulacją.
Nasze własne doświadczenia podpowiadają nam jednak, że skuteczność reklam nie zawsze jest taka sama. Na jedne reagujemy pozytywnie, w przypadku innych jednak jesteśmy natychmiast przekonani o tym, że nie są one wiarygodne. Badania reklam leków powalają więc na uzyskanie odpowiedzi na pytanie o to, jakie czynniki decydują o pozytywnej reakcji klientów, a jakie wpływają na ich niezadowolenie.
Oczywiście, najważniejszymi adresatami badań statystycznych odnoszących się do rynku leków i akcji marketingowych są producenci i dystrybutorzy leków i suplementów diety. Reklamy leków mogą jednak interesować również:
Warto zresztą pamiętać, że badania rynku medycznego nie mają ściśle określonej grupy adresatów, mogą więc interesować również naukowców przygotowujących prace poświęcone rynkowi medycznemu, a nawet osoby i firmy, które nie są związane z branżą farmaceutyczną, myślą jednak o nawiązaniu współpracy z nią w przyszłości.
Teoretycznie, nic nie stoi na przeszkodzie, aby badania reklam leków przeprowadzać samodzielnie. Jeśli jednak nie dysponujemy odpowiednią wiedzą z zakresu statystyki szybko może się okazać, że ich wyniki są niewiarygodne, a i same metody badawcze budzą zastrzeżenia. Znacznie lepszym rozwiązaniem wydaje się więc powierzenie tego zadania firmom, które dysponują nie tylko wiedzą teoretyczną, ale i umiejętnością jej praktycznego wykorzystania i odpowiednim doświadczeniem.
