Tajemniczy Klient

Jakie korzyści przynosi badanie metodą „Tajemniczy klient”?

Chciałbyś dokładnie zweryfikować jakość obsługi klienta w Twoim przedsiębiorstwie? Taką możliwość zapewnia Ci badanie metodą Mystery Shopping. Co trzeba zatem wiedzieć na jej temat i dlaczego warto zdecydować się na podjęcie współpracy z firmą badawczą?

Najważniejsze cele badania

Badanie Mystery Client ma na celu przede wszystkim ocenę takich elementów jak kompetencje pracowników, umiejętność prezentacji produktów oraz nawiązywania przyjaznych relacji z klientami. Sprawdzana jest ponadto czystość w placówce oraz stan ekspozycji towarów. Finalnie badanie „Tajemniczy Klient” powinno zmierzać do sformułowania raportu, który zawierać będzie statystyki przyznanych ocen, a także zaproponowane rekomendacje. Ich wdrożenie przez klienta zaowocuje w konsekwencji poprawą jakości obsługi, a tym samym wzrostem zadowolenia i lojalności klientów względem firmy.

W jaki sposób przebiega badanie?

Badanie Mystery Shopping rozpoczyna się od dokładnego zaplanowania jego przebiegu. W tym celu tworzony jest scenariusz, który uwzględnia między innymi liczbę wizyt audytora w określonej placówce oraz treść i kolejność poszczególnych pytań, jakie będą zadawane pracownikom punktu obsługi klienta. Konieczne jest także ustalenie typowego zachowania klienta danej firmy, które „tajemniczy klient” będzie się starał następnie odegrać. Audytor nawiązując rozmowę z pracownikiem, stara się w naturalny sposób wyrazić zainteresowanie kupnem znajdującego się w ofercie produktu. Uzyskiwane informacje próbuje jak najlepiej zapamiętać, a także analizuje zachowanie pracownika. Po przeprowadzonej rozmowie, ma miejsce sporządzenie raportu z przebiegu wizyty.

Wykorzystanie nowoczesnych technologii

Kwestionariusz oceny w badaniu Mystery Client może przybierać tradycyjną formę papierową, lecz także elektroniczną. W tym celu wykorzystuje się tego rodzaju urządzenia jak smartfony oraz tablety, które pozwalają zmniejszyć ryzyko wykrycia faktu prowadzenia badania przez pracowników placówki. Takie rozwiązanie pozwala również sporządzać i przesyłać do klienta dokumentację z przebiegu badania w formie graficznej, wideo oraz audio.

Szkolenie oraz kontrola audytorów

Zainteresowane pracą tajemniczego klienta osoby należy następnie poddać przeszkoleniu. Audytorom wręcza się w tym celu materiały szkoleniowe, a następnie ma miejsce szkolenie grupowe – tradycyjne lub online. Ostateczne zakwalifikowanie do badania następuje po zweryfikowaniu wyników testu uzyskanej wiedzy. Dzięki temu do badania zostają dobrani wyłącznie tacy audytorzy, którzy są w stanie w jego trakcie pozyskać wszelkie niezbędne informacje.

 

Ważną kwestię stanowi także proces kontroli pracy audytorów. W tym celu prowadzona jest ukryta obserwacja, mająca na celu wykrywanie potencjalnych nieprawidłowości i szybkie reagowanie na ich wystąpienie. Audytorzy muszą również na bieżąco przesyłać do klienta zdjęcia paragonów z dokonanych w trakcie badań zakupów. Tego typu procedury pozwalają zachować wysoką jakość i rzetelność prowadzonego badania Mystery Shopping.

Jakie cechy powinien spełniać audytor?

Specyfika każdego badania wymaga dobrania audytorów o ściśle określonej charakterystyce, dopasowanej do profilu przeciętnego klienta. Należy zatem w trakcie rekrutacji uwzględnić predyspozycje i cechy osobowościowe potencjalnych pracowników, a także społeczno-demograficzne.

Copyrights © 2019 Biostat
Badania ankietowe od 4 zł.