Planowanie strategii rozwojowych wymaga właściwego rozpoznania kondycji firmy oraz wskazania najważniejszych kwestii, które powinny w jak najkrótszym czasie ulec poprawie. Przeprowadzając badania marketingowe można otrzymać informacje, które posłużą tak do budowania pozytywnej wizji firmy, jak i rozplanowania działań skupiających się na realizacji oczekiwań oraz potrzeb odbiorców rynku.
Przeprowadzane procesy badawcze skupiają się na wytyczaniu potrzeb, wymagań oraz oczekiwań klientów obecnych, jak i potencjalnym. Przedsiębiorstwo za cel powinno stawiać sobie dostarczenie konsumentów pożądanych przez nich wartości, które następnie przełożą się na osiąganie satysfakcjonujących wyników sprzedażowych. W drodze badań marketingowych wyznacza się następujące etapy:
Celem wprowadzanych ulepszeń jest wzmocnienie satysfakcji bądź lojalności konsumentów wraz z zdobyciem nowej grupy odbiorców, co przełoży się na realizację planów rozwojowych, a w tym zwiększenie sprzedaży produktów oraz usług. Nowych odbiorców można zyskać z wykorzystaniem wiedzy o nabywcach produktów. Przy czym wiedza ta może także być przydatna, jeśli chodzi o:
Do najważniejszych cech przeprowadzanych procesów badawczych w dziedzinie badań marketingowych zalicza się:
O regularności można powiedzieć, iż zakłada ona, że badanie powinno być zorganizowane i stanowić stały punkt. Zachowanie systematyczności pozwala na reagowanie wobec zmiennego rynku. Natomiast mówiąc o celowości ma się na myśli, iż prowadzone działania powinny być wykorzystane w kontekście konkretnego zagadnienia, a tym samym powinny wzmacniać proces decyzyjny.
Odnosząc się do obiektywności uwzględnia się przyjęte standardy oraz zasady, które mają wpływ na jakość zgromadzonych danych. Ważne jest również, aby badanie samo w sobie nie było sugerujące. Realizując badania marketingowe należy skupić się na poprawnym zbieraniu danych, gdyż to w głównej mierze one decydują o efektywnym zastosowaniu wyników.
