Korzyści z wykonania badania nazwy produktu leczniczego

W przypadku suplementów diety oraz produktów leczniczych, przede wszystkim tych kupowanych bez recepty, ogromne znaczenie na decyzje nabywcze konsumentów ma nazwa. Właśnie dlatego przeprowadza się badania nazw produktów leczniczych, zanim produkt zostanie wprowadzony na rynek. Jakie dokładnie korzyści z tego wynikają?

Jakie są rodzaje nazw leków?

Zgodnie z prawem, głównym kryterium, które musi spełniać nazwa produktu leczniczego jest niewprowadzanie konsumenta w błąd. Chodzi o to, aby nazwa nie dezorientowała jeśli chodzi o skład produktu, czy jego właściwości terapeutyczne.

Dodatkowo w nazwie handlowej można zawrzeć określenia dotyczące postaci leku, (np. czy jest on w tabletkach czy w formie syropu), czy przeznaczenia (np. dla seniorów).

Niezbędna jest też nazwa międzynarodowa w języku łacińskim określająca zawartą substancją czynną i ona także widnieje na opakowaniu produktu.

Dlaczego nazwa produktu leczniczego jest tak ważna?

Konsument podejmujący decyzję o zakupie środka leczniczego ma zazwyczaj mało czasu na podjęcie decyzji. Z psychologii konsumenta wynika dodatkowo, że zazwyczaj sięgamy po to co znane i dokładnie tak samo jest w przypadku preparatów medycznych.

Właśnie dlatego koncerny tak duże budżety przeznaczają na reklamę swoich produktów, aby zaznajomić z ich nazwami klientów, by ci w razie potrzeby sięgnęli po nie w aptece. Istotne znaczenie ma też brzmienie, bowiem może ono komunikować wiele cech leku, w tym choćby:

  • szybkość działania, np. fast,
  • siłę działania, np. max,
  • bezpieczeństwo.

Aby znaleźć taką idealną nazwę przeprowadza się właśnie badania nazw produktów leczniczych. Dzięki temu ocenia się, jaki jest odbiór poszczególnych wariantów wśród grupy docelowej.

Znaleźć nazwę, która sprzedaje

Przekazy marketingowe związane z lekami bez recepty i suplementami diety tworzy się podobnie, jak te dotyczące innych produktów. Niezbędna jest więc chwytliwa nazwa oraz atrakcyjne opakowanie (możliwości w tym zakresie w przypadku leków są ograniczone). Właśnie dlatego przed wprowadzeniem na rynek warto przeprowadzić badanie nazwy produktu leczniczego, która będzie spełniała założenia dotyczące produktu, a jednocześnie spodoba się osobom należącym do grupy docelowej.

Korzyści są wówczas jasne: wzrost wolumenu sprzedaży, co oczywiście jest głównym celem wprowadzenia na rynek.

Jak przeprowadza się badania nazwy produktu leczniczego?

Aby przeprowadzić badanie nazwy produktu leczniczego niezbędne jest przygotowanie kilku wariantów do przetestowania. Następnie odpowiednio przygotowana ankieta, najczęściej w formie badania CAWI, zostaje przekazana do osób z grupy docelowej.

Osoby te odpowiadają na pytania związane z nazwą produktu leczniczego, w tym wskazują na skojarzenia związane z danymi wariantami. W ankiecie można poprosić również o dodatkowe sugestie, związane choćby z tym, na jakie cechy leku powinna wskazywać nazwa, aby zachęcała do zakupu.

Badania nazw produktów leczniczych realizuje m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe Biostat®, zajmujące się przeprowadzaniem różnego rodzaju badań dla rynku farmaceutycznego, w tym także testów klinicznych.

Copyrights © 2024 Biostat
Badania ankietowe od 4 zł.