Korzyƛci z wykonania badania nazwy produktu leczniczego

W przypadku suplementĂłw diety oraz produktĂłw leczniczych, przede wszystkim tych kupowanych bez recepty, ogromne znaczenie na decyzje nabywcze konsumentĂłw ma nazwa. WƂaƛnie dlatego przeprowadza się badania nazw produktĂłw leczniczych, zanim produkt zostanie wprowadzony na rynek. Jakie dokƂadnie korzyƛci z tego wynikają?

 

Jakie są rodzaje nazw leków?

 

Zgodnie z prawem, gƂównym kryterium, ktĂłre musi speƂniać nazwa produktu leczniczego jest niewprowadzanie konsumenta w bƂąd. Chodzi o to, aby nazwa nie dezorientowaƂa jeƛli chodzi o skƂad produktu, czy jego wƂaƛciwoƛci terapeutyczne.

 

Dodatkowo w nazwie handlowej moĆŒna zawrzeć okreƛlenia dotyczące postaci leku, (np. czy jest on w tabletkach czy w formie syropu), czy przeznaczenia (np. dla seniorĂłw).

 

Niezbędna jest teĆŒ nazwa międzynarodowa w języku ƂaciƄskim okreƛlająca zawartą substancją czynną i ona takĆŒe widnieje na opakowaniu produktu.

 

Dlaczego nazwa produktu leczniczego jest tak waĆŒna?

 

Konsument podejmujący decyzję o zakupie ƛrodka leczniczego ma zazwyczaj maƂo czasu na podjęcie decyzji. Z psychologii konsumenta wynika dodatkowo, ĆŒe zazwyczaj sięgamy po to co znane i dokƂadnie tak samo jest w przypadku preparatĂłw medycznych.

 

WƂaƛnie dlatego koncerny tak duĆŒe budĆŒety przeznaczają na reklamę swoich produktĂłw, aby zaznajomić z ich nazwami klientĂłw, by ci w razie potrzeby sięgnęli po nie w aptece. Istotne znaczenie ma teĆŒ brzmienie, bowiem moĆŒe ono komunikować wiele cech leku, w tym choćby:

 

  • szybkoƛć dziaƂania, np. fast,
  • siƂę dziaƂania, np. max,
  • bezpieczeƄstwo.

 

Aby znaleĆșć taką idealną nazwę przeprowadza się wƂaƛnie badania nazw produktĂłw leczniczych. Dzięki temu ocenia się, jaki jest odbiĂłr poszczegĂłlnych wariantĂłw wƛrĂłd grupy docelowej.

 

ZnaleĆșć nazwę, ktĂłra sprzedaje

 

Przekazy marketingowe związane z lekami bez recepty i suplementami diety tworzy się podobnie, jak te dotyczące innych produktĂłw. Niezbędna jest więc chwytliwa nazwa oraz atrakcyjne opakowanie (moĆŒliwoƛci w tym zakresie w przypadku lekĂłw są ograniczone). WƂaƛnie dlatego przed wprowadzeniem na rynek warto przeprowadzić badanie nazwy produktu leczniczego, ktĂłra będzie speƂniaƂa zaƂoĆŒenia dotyczące produktu, a jednoczeƛnie spodoba się osobom naleĆŒÄ…cym do grupy docelowej.

 

Korzyƛci są wĂłwczas jasne: wzrost wolumenu sprzedaĆŒy, co oczywiƛcie jest gƂównym celem wprowadzenia na rynek.

 

Jak przeprowadza się badania nazwy produktu leczniczego?

 

Aby przeprowadzić badanie nazwy produktu leczniczego niezbędne jest przygotowanie kilku wariantĂłw do przetestowania. Następnie odpowiednio przygotowana ankieta, najczęƛciej w formie badania CAWI, zostaje przekazana do osĂłb z grupy docelowej.

Osoby te odpowiadają na pytania związane z nazwą produktu leczniczego, w tym wskazują na skojarzenia związane z danymi wariantami. W ankiecie moĆŒna poprosić rĂłwnieĆŒ o dodatkowe sugestie, związane choćby z tym, na jakie cechy leku powinna wskazywać nazwa, aby zachęcaƂa do zakupu.

 

Badania nazw produktĂłw leczniczych realizuje m.in. Centrum Badawczo-Rozwojowe BiostatÂź, zajmujące się przeprowadzaniem rĂłĆŒnego rodzaju badaƄ dla rynku farmaceutycznego, w tym takĆŒe testĂłw klinicznych.

Copyrights © 2023 Biostat
Badania ankietowe od 4 zƂ.